A PRODUCER

Egy zene profi megszólalása, sok tévhittel ellentétben nem csak a jó hangszerektől, méregdrága stúdió berendezésektől és a megfelelő beállításokkal rögzített felvételtől, hanem legalább ilyen mértékben - vagy ha nem jobban - függ, a hangszereléstől, a pontos játéktól és a zenész tudásától. Természetesen az előbbiek is elengedhetetlenek a tökéletes végeredményhez, de nagyon sokszor hallható olyan lemez, hogy profi stúdióban, felsőkategóriás hangszerekkel, jó beállításokkal van felvéve, szépen, arányosan meg van keverve, de még is összességében demósan szól. Ezek az esetek 90%-ban vagy rosszul van meghangszerelve a zene, vagy nem elég precízen van feljátszva, vagy a zenész tudása nem elég felkészült az adott feladathoz. Ezeken a hiányosságokon tud sokat segíteni egy hozzáértő, tapasztalt fül, ha úgy tetszik producer, aki adott keretek között megpróbálja kihozni a zenéből és a zenészekből a maximumot. Sokan úgy gondolják önmaguk is tökéletesen megtudják állapítani mi jó és mi nem, mert már „értenek hozzá” eléggé, de erre csak azt érdemes végig gondolni, hogy miért van az, hogy még a kinti legnagyobb zenekarok is használnak egy külső fület a lemezkészítés folyamán. Természetesen van olyan szintű hiányosság is, amivel csodákat nem lehet tenni (például egy gyenge énekesből nem lehet Ronnie James Dio-t csinálni), de ezekben az esetekben is nagyságrendi minőségi előrelépést tud elérni a producer munkája. A legjobb eredmény akkor érhető el, ha a producer minél korábbi stádiumban van bevonva az alkotási folyamatba. Van ahol már a dalírási időszakban is részt vesz, például ahogy a Metallica is csinálja. A pop zenében meg manapság már nem is létezik dalszerzés producer nélkül, mert ő, aki a végleges dalt összerakja, meghangszereli a dalszerző és az előadó által adott vázlatok, ötletek alapján.